Aktualności

Zakończono prace związane z budową największej ostatnimi laty inwestycji na terenie Gliwic, tj. Zachodniej Bramy Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowego w Gliwicach.

Realizacja robót trwała ponad dwa lata. Jej zadaniem było połączenie transportu kolejowego z liniami autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym.

W ramach inwestycji powstał dworzec autobusowy z zadaszeniem oraz budynkiem głównym i budynkiem pomocniczym. Zmodernizowany został istniejący tunel podziemny łączący dworzec PKP z ulicą Składową oraz ulicą Tarnogórską. Dobudowano także nowy tunel, który wyprowadza podróżnych schodami, ruchomymi chodnikami lub przeszkloną windą do naziemnych stref Centrum Przesiadkowego. Dla jednośladów zbudowano zamykany boks, wiatę na rowery oraz stację naprawczą.

Wartym uwagi jest ekologiczne rozwiązanie polegające na zamontowaniu na potocznie zwanych „falach” zadaszeń peronowych paneli fotowoltaicznych, które zasilają obiekt. Równie godną uwagi jest wieża ciśnień, która została wyremontowana i przebudowana celem zmiany sposobu użytkowania. Ten wybudowany ok. 1912 roku obiekt służący jako stacja wodna kolei parowej, przez wiele lat nieużytkowany, aktualnie jest obiektem dwukondygnacyjnym, z czego pierwsza kondygnacja przeznaczona jest na nowe pomieszczenia biurowo – socjalne, natomiast drugą kondygnację stanowią pomieszczenia nieużytkowe.

Uroczyste otwarcie inwestycji odbyło się 10 grudnia 2022 roku.